Ik maak het verschil (deel 2)

Dag 2 in de week tegen Kindermishandeling: “Ik maak het verschil.” Zoals ik gisteren schreef, is dit een beladen en ongemakkelijk onderwerp. Daarom geef ik je vandaag een kleine oefening over signaleren, om samen met iemand te doen. Ook vertel ik je kort iets over de meldcode, waar we als professional verplicht mee werken. 

Oefening: Wat zie je?

Wat zie je? Om je te laten zien dat iedereen anders kijkt en een eigen perspectief heeft, is dit een leuke oefening om samen te doen met een vriendin of collega

Kies een voorwerp of plant uit. Pak een stuk papier en een pen en ga beide bij het voorwerp zitten. Zet een timer op 5 minuten, deze heeft bijna iedereen wel op zijn telefoon.

In stilte bekijken jullie gedurende 5 minuten het voorwerp. Schrijf alles op wat je ziet. Als de timer gaat, leg je de pen neer en de observaties naast elkaar. Zoek samen de verschillen

De meldcode

Voor kindercoaches, kinderopvang en andere professionals die met kinderen werken, is het werken met de meldcode verplicht. Denk aan:

  • gezondheidszorg;
  • onderwijs;
  • kinderopvang;
  • maatschappelijke ondersteuning;
  • jeugdhulp;
  • justitie.

Met ingang van 01-01-2019 treden er een aantal wijzigingen in. Het afwegingskader wordt toegevoegd en daar dienen wij mee te kunnen werken.

5 stappen

Er zijn 5 stappen die we als professional moeten doorlopen, om te onderzoeken of er een melding gedaan kan worden. Aan de laatste 2 stappen zijn afwegingsvragen toegevoegd, waardoor we makkelijker kunnen afwegen, of een melding nodig is ja of nee. Deze zie je terug in het filmpje.

  1. Signaleren en documenteren
  2. Overleggen met collega´s
  3. Gesprek met de ouders
  4. Wegen van huiselijk geweld en kindermishandeling
  5. Neem 2 beslissingen

De stappen 1 en 2 staan vetgedrukt, omdat dit de eerste en belangrijkste stappen zijn, die je kan ondernemen. Ook als je niet werkzaam bent met kinderen.

Heb je vragen? Let me know jessy@coachjessy.nl

Graag zie ik je morgen weer terug bij mijn volgende blog, over moed, kijken en samenwerken

Wil je meer lezen over dit onderwerp? 

Geef een reactie